رویت خدا  و  مکالمه با او تعالی

( بخش اوّل )

خوانندگان عزیز کلیپی که ذیل این مطلب آمده است، کلیپ فوروارد شده از کانال آخوند یلمه است و پوزش میطلبیم از بینندگان، بابت نمایش تصویر آخوند قربانپور که روی آن علامت  ❌  زده شده است در آن کانال.

موضوع کلیپ، مباحثه ی کوتاه " احمد آخوند قربانپور با مولوی محمود صاحب" [ به ترکمنی] است ، در مساله ی " مکالمه با خدا و رویت او تعالی " .

کلیپ را بشنوید ، ظاهراً مکالمه ی عرفا با خدا ، از هر دوی طرفین بحث ، ردّ می شود. مولوی محمود صاحب ، تکلّم با خدا را مختصّ حضرت موسی ع و لاغیر می داند و رویت خدا توسّط حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی ص را با استناد به حدیث، رویت قلبی می گوید. آخوند قربانپور تکلّم و مناجات عامیانه ی شبان با خدا در مثنوی مولانا را، پیش می کشد و همچنین تکلّم حضرت محمد مصطفی ص با خدا ، در واقعه ی معراج ، را مطرح می کند.


🔵 ابوالیاس: باید دانست تکلّم شبان (چوپان) با خدا در مثنوی مولانا ، مناجاتی عامیانه و عادّی است بدون رویت خدا . و امّا ، ما ، در صدد بحث در رویت خدا توسّط عارفان الهی و تکلّم آنان با او تعالی هستیم .

در خصوص "کلیم الله " بودن حضرت محمّد مصطفی ص اشاره شود که، در قرآن چاپ پاکستانی که - در منازل ما ترکمنان در ترکمن صحرا هست - در دو صفحه ی آخر ، اسماء النبی ص گنجانده شده ، که " کلیم الله صلّ الله علیه و سلّم " از اسماء النبی ص آمده است. " تصویر صفحه ، ذیل این مطلب آمده است ".

همانطور که مولوی محمود صاحب عنوان می کند، رویت خدا ، توسّط پیامبر ما ص تحقّق یافته است. اختلاف علما در رویت قلبی و رویت بصری است. اکنون دقّت کنید در مطلبی که از امام ربّانی مجدّد الف ثانی ملقّب به مستشهد المتکلّمین نقل می شود، آیا رویت بصری خدا ، که در آخرت برای مومنین رخ خواهد داد " رزقنا الله " ، امام ربّانی آن رویت را برای حضرت رسول ص قایل شده است یا نه؟!

شيخ احمد سرهندي ملقب به امام ربّاني در مكتوبات[مكتوب283 - جلد اوّل] مي نويسد: « رويت آن سرور - عليه الصلوة و السلام - در شب معراج، در دنيا واقع نشده است، بلكه در آخرت واقع شده است، زيرا كه آن سرور - عليه الصلوة و السلام - در آن شب، چون از دايره ي مكان و زمان بيرون جَست و از تنگي مكان برآمد، اَزَل و اَبَد را آنِ واحد يافت. بدايت و نهايت را در يك نقطه ي متّحد ديد. اهل بهشت را كه بعد از چندين هزار سال به بهشت خواهند رفت، در بهشت ديد. « عبدالرحمن بن عوف » - رضي الله عنه - را كه بعد از پانصد سال از فقراء صحابه - رضوان الله تعالي عليهم اجمعين - به بهشت خواهد رفت ، ديد كه به بهشت بعد از مضيّ [گذشت] آن مدّت درآمد و سرّ توقّف را از وي، پرسيدند.

پس رؤيتي كه در آن موطن [معراج] واقع شود، داخل رؤيت آخرت خواهد بود و منافات به اجماع بر عدم وقوع آن نخواهد داشت ⚡️و آن رؤيت را ، رؤيت دنيوي گفتن محمول بر تجوّز است و مبني بر ظاهر. ⚡️ والله سبحانه اعلم بحقائق الامور كلّها. [ختم كلام مبارك امام رباني قدّس سره الشريف]
🔵 رسول خدا (ص) فرمود : چیزی نیست که آن را نبینم ، حتی بهشت و جهنم را از این مکان می بینم. مَا مِنْ شَيْءٍ لَمْ أَكُنْ أُرِيتُهُ إِلَّا قَدْ رَأَيْتُهُ فِي مَقَامِي هَذَا حَتَّى الْجَنَّةَ وَالنَّارَ . [صحیح بخاری]

🔵 رسول خدا (ص) فرمود: من پیشی گیرنده و راهگشای شمايم و بر شما گواهم و قسم بخدا به حوض ام ، هم اکنون می نگرم و به من کليدهای گنجينه های زمينی يا کليدهای زمين داده شده است. إنِّي فَرطٌ لَكُمْ وأنَا شَهِيدٌ علَيْكُم، وَإنِّي واللَّه لأنْظُرُ إلَى حَوْضِي الآن، وإنِّي أُعْطِيتُ مَفَاتِيحَ خَزَائِن الأرض، أوْ مَفَاتِيحَ الأرْض. [صحیح بخاری]
🔵 مولانا جلال الدین نامدار می گوید:

رو قيامت شو ،  قيامـت را  ببين
دیدن هر چیز را شرط است این

لسان الغیب حافظ:

از پس آینه   طوطی صفتم    داشته اند
آنچه "استاد ازل" گفت ، بگو ، می گویم


🔵 سوال: [ انا الحقّ = من خدايم ] منصور حلّاج گفت يا خدا ؟!

جواب: در كتاب نسايم گلشن مولانا شاه محمود داعي شيرازي ص 229 در شرح گلشن راز شيخ محمود شبستري شافعي مي آيد:

درآ در وادي ايمن كه   ناگاه


درختي گويدت " انّي انا الله "

و از كلام مجيد در باب تحقّق توحيد و ظهور تجلّي مطلق از مقيّد ، اشارت واقع است ، حيث قال جلّ جلاله : « من الشجرة ان يا موسي انّي أنا الله ربّ العالمين ».[... از آن درخت ندا آمد كه اى موسى منم من خداوند پروردگار جهانيان ]. ⚡️ پس كلمه ي أنا الحق از حسين منصور نه از او بود، بلكه از وجود حقّ واحد مطلق بود⚡️؛ ...

🔵 ادامه دارد🌴🌴🌴

لطفا برای دیدن کلیپ به کانال تلگرامی تشریف بیارید


کانال دین برای ما ، ما برای دین
turkmen_elyas2@
ارتباط با :
abu_elyas786@